Aktualności

 

 

Wycieczka do parku rozrywki w Rzgowie

 

15 kwietnia uczniowie klas I-VI wybrali się do tematycznego parku rozrywki Mandoria w Rzgowie. Ten, otwarty w lipcu 2021 roku, obiekt jest największym całorocznym parkiem rozrywki w Polsce. Znaleźliśmy tam ponad 20 atrakcji pod dachem, w tym roller-coastery, karuzele, zjeżdżalnie, łódki na wodzie, labirynty i wiele innych. To tutaj renesansowa Europa łączy się z nowoczesnością, a XVI-wieczne miasto handlowe zmienia się w park rozrywki, dzięki czemu poczuliśmy się, jakbyśmy przenieśli się w czasie. W „Mieście Przygód” wszyscy bawili się znakomicie i nie mieli czasu na nudę. Dali się porwać przygodzie, korzystając z mnóstwa atrakcji. Czas spędzony w tym fantastycznym miejscu pozostanie wyjątkowym wspomnieniem. A że najlepiej uczyć się przez zabawę, nasi uczniowie skorzystali również z warsztatów edukacyjnych na temat historii pieniądza, gdzie mieli okazję wybić swoja własną monetę. To był wspaniały dzień, który obfitował w wiele przygód i atrakcji.

 

 

Konkurs na kartkę świąteczną „Happy Easter”

 

Jak co roku odbył się w naszej szkole konkurs na najpiękniejsza kartkę świąteczną z życzeniami po angielsku. Konkurs zorganizowała nauczycielka języka angielskiego p. A. Todorowska w celu doskonalenia umiejętności uczniów w zakresie posługiwania się językiem angielskim, popularyzowania tradycji świątecznych krajów anglojęzycznych oraz rozwijania zdolności plastycznych, wyobraźni oraz aktywności twórczej młodzieży. Autorzy najciekawszych prac otrzymali ocenę celującą z języka angielskiego. Wszystkie prace można podziwiać na korytarzu szkolnym.

 

 

Konkurs biblioteczny – literatura w niecodziennej odsłonie

 

W naszej szkole odbył się klasowy konkurs biblioteczny, którego celem była promocja czytelnictwa w nietypowy i angażujący sposób. Zadaniem uczniów było rozwiązanie aż 17 zagadek związanych z postaciami z literatury – znanych, mniej znanych, ale zawsze ciekawych i wartościowych. Uczniowie wykazali się spostrzegawczością, wiedzą i świetną współpracą w zespole klasowym. Wyróżnienia otrzymały klasy 4, 5 i 6, które poradziły sobie najlepiej z wyzwaniem. Na zwycięzców czekały pamiątkowe dyplomy i drobne upominki. Pani Dyrektor podkreśliła, jak ważne jest regularne sięganie po książki – nie tylko w czasie konkursów, ale każdego dnia. Czytanie rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo i pomaga lepiej rozumieć świat.

Dziękujemy wszystkim klasom za udział i już dziś zapraszamy do kolejnych czytelniczych przygód, już wkrótce w naszej nowej bibliotece szkolnej. Organizatorki konkursu – Anna Piwowarska i Małgorzata Stawiarz.

 

 

Aktywna Tablica – kolejne inspirujące spotkanie za nami

 

W naszej szkole odbyło się kolejne spotkanie w ramach programu Aktywna Tablica, pełne pomysłów, nowoczesnych narzędzi i dobrych praktyk.

Pani Monika Wesołowska zaprezentowała możliwości wykorzystania programu do rewalidacji na nowoczesnym monitorze interaktywnym. To przykład, jak technologia może wspierać indywidualizację nauczania i rozwój każdego ucznia.

Pani Anna Rabiej podzieliła się swoim doświadczeniem w pracy z programem logopedycznym z serii mTalent. To praktyczne i angażujące narzędzie, które wspomaga rozwój mowy i komunikacji.

Pani Anna Piwowarska opowiedziała o metodach i narzędziach TIK wykorzystywanych w pracy z grupą zróżnicowaną. Uczestnicy obejrzeli również film zrealizowany wspólnie z uczniami klasy szóstej, będący efektem nowoczesnego podejścia do edukacji.

Dziękujemy nauczycielom i specjalistom ze szkół w Obicach, Dębskiej Woli i Morawicy za obecność, aktywny udział i inspirujące rozmowy.

 

 

 

 

 

Zajęcia plastyczne w przedszkolu

 

15 kwietnia odbyły się w naszym przedszkolu ciekawe zajęcia plastyczne, które poprowadziła Pani Magdalena Stachura. Dzieci dowiedziały się jak wygląda sztaluga, różne rodzaje pędzli oraz narzędzia malarskie wykonane z przedmiotów codziennego użytku. Prowadząca zapoznała również przedszkolaków z kolorami podstawowymi oraz z mieszaniem ich i tworzeniem kolorów pochodnych. Na koniec zajęć każdy mógł stać się prawdziwym artystą i stworzyć swój własny wiosenny obraz. Dziękujemy za wizytę i interesujące zajęcia.

 

 

V Festiwal Folklorystyczny „Cudze chwalicie, swego nie znacie”

 

W środę, 9 kwietnia odbył się w naszej szkole V Festiwal Folklorystyczny pod hasłem „Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Wydarzenie to patronatem objęło Muzeum Wsi Kieleckiej oraz Urząd Miasta i Gminy Morawica. Była to niezwykła okazja do poznawania i kultywowania pieśni ludowych, poezji pisanej gwarą, a przez to budowania tożsamości narodowej wśród dzieci i młodzieży. W tegorocznej edycji konkursu wzięli udział uczniowie ze szkół w Obicach, Brzezinach, Dębskiej Woli, Morawicy, Woli Morawickiej, Bilczy. W jury festiwalu zasiedli: Zastępca Dyrektora Samorządowego Centrum Kultury w Morawicy pani Teresa Badowska, instruktor muzyczny pan Adam Szymkiewicz, Dyrektor Muzeum Wsi Kieleckiej pani Katarzyna Korus, nauczycielka i społeczniczka pani Marianna Parlicka-Słowik. Pięknie udekorowana motywami ludowymi sala gimnastyczna naszej szkoły rozbrzmiała tradycyjnymi melodiami, kielecką gwarą, a wspaniałe stroje uczestników dopełniły całości, tworząc barwne widowisko. Uczestników konkursu i gości przywitały wiązanką pieśni z naszego regionu „Małe Wolanecki”, a samo wydarzenie doskonale poprowadził pan Waldemar Terech. Nad przebiegiem festiwalu czuwała organizatorka pani Anna Bąk wraz z nauczycielkami naszej szkoły. Jako pierwsi do rywalizacji stanęli uczniowie recytujący utwory poetyckie pisane gwarą. Następnie wystąpili soliści i zespoły prezentując bardzo wysoki poziom artystyczny.

 

Po wnikliwej analizie prezentowanych występów jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:

 

W kategorii recytacja klas IV-VI:

I miejsce: Maria Wąsik SP Brzeziny

II miejsce: Aleksandra Piłat SP Dębska Wola

III miejsce: Aleksandra Szrek SP Morawica

Wyróżnienia: Agata Nowak SP Obice, Alex Drążyk SP Bilcza

 

W kategorii recytacja klas VII-VIII

I miejsce: Agata Zawadzka SP Morawica

II miejsce: Iga Kasznia SP Bilcza

III miejsce: Filip Lulkowski SP Obice

 

W kategorii solista klas I-III:

I miejsce: Lena Rolecka SP Morawica

II miejsce: Filip Zychowicz SP Brzeziny

II miejsce: Gabriela Ślusarczyk SP Dębska Wola

Wyróżnienia: Anna Kasprzycka SP Obice

 

W kategorii solista klas VII-VIII:

I miejsce: Laura Ziółkowska SP Morawica

II miejsce: Marcelina Gawior SP Dębska Wola

II miejsce: Julia Kaczor SP Obice

Wyróżnienia: Nikola Woźniak SP Brzeziny

 

W kategorii zespół klas I-III:

I miejsce: duet SP Brzeziny

II miejsce: zespół SP Dębska Wola

II miejsce: zespół SP Morawica

Wyróżnienia: zespół SP Obice oraz zespół SP Wola Morawicka

 

W kategorii zespół klas IV-VIII:

I miejsce: zespół SP Brzeziny

II miejsce: zespół SP Morawica

II miejsce: zespół SP Wola Morawicka

Wyróżnienia: zespół SP Obice

 

Specjalne wyróżnienia przyznała występującym Dyrektor Muzeum Wsi Kieleckiej pani Katarzyna Korus, a nagrody laureatom wręczył Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Morawica pan Marcin Dziewięcki, który wyraził zadowolenie z krzewienia kultury ludowej w naszej placówce. Nauczyciele, przygotowujący uczniów do konkursu, otrzymali podziękowania za popularyzowanie wśród najmłodszych pieśni i wierszy poetów ludowych naszego regionu, promocję gwary, a także rozbudzania zainteresowania folklorem. Pani Dyrektor Monika Pabian pogratulowała uczestnikom zmagań konkursowych, wyraziła nadzieję na spotkanie podczas kolejnej edycji festiwalu.

 

Poniżej obszerna galeria z V Festiwalu Folklorystycznego pod hasłem „Cudze chwalicie, swego nie znacie”.

 

 

Dzielimy się doświadczeniem i dobrymi praktykami z innymi specjalistami w ramach programu „Aktywna Tablica”

 

W ramach programu „Aktywna Tablica” pedagog szkolny i specjalny Anna Piwowarska opracowała interaktywny materiał w formacie PDF. Zawiera on scenariusze zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz narzędzi TIK, wspierających rozwój uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i angażujących ich w proces edukacyjny.

Materiał został opublikowany na ogólnopolskiej grupie poświęconej programowi „Aktywna Tablica”. Znalazły się w nim również autorskie pomoce dydaktyczne, które zostały udostępnione na blogu dla pedagogów specjalnych EduSpecjalni, którego współtwórczynią jest Anna Piwowarska. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem to ważny element programu „Aktywna Tablica”, w ramach którego pozyskaliśmy nowoczesne pomoce dla uczniów naszej szkoły.

 

PDF ze scenariuszamikliknij, aby pobrać

 

Blog EduSpecjalni z inspiracjami dla pedagogówkliknij, aby otworzyć

 

Rekolekcje wielkopostne

 

W dniach 7-8 kwietnia uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w rekolekcjach wielkopostnych w kościele parafialnym w Dębskiej Woli. Był to czas zadumy, refleksji i duchowego przygotowania do Wielkanocy.

 

 

Współpraca specjalistów szkolnych dla lepszego wsparcia uczniów – spotkanie w ramach projektu „Aktywna Tablica”

 

W Szkole Podstawowej w Obicach odbyło się spotkanie nauczycieli i specjalistów szkolnych w ramach sieci współpracy w ramach projektu „Aktywna Tablica”. W wydarzeniu wzięły udział: pedagog szkolny i specjalny Anna Piwowarska, pedagog specjalny Monika Wesołowska, logopeda Anna Rabiej, a także nauczyciele, pedagodzy i psycholog ze Szkoły Podstawowej w Obicach. Spotkanie zostało zorganizowane w ramach realizacji rządowego programu „Aktywna Tablica”, dzięki któremu nasza szkoła pozyskała nowoczesne pomoce dydaktyczne wspierające uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Podczas spotkania specjaliści dzielili się swoimi doświadczeniami, prezentowali dobre praktyki oraz omawiali sposoby wykorzystywania nowoczesnych narzędzi w codziennej pracy z uczniami. Wspólna refleksja, wymiana pomysłów i wzajemne inspirowanie się stanowią istotny element budowania efektywnego wsparcia dla uczniów wymagających indywidualnego podejścia. Tego typu spotkania to nie tylko okazja do wzmacniania współpracy między specjalistami, ale także realne działanie na rzecz jakości edukacji włączającej.

 

 

Realizacja projektu „Unplugged” w klasie VI

 

Uczniowie klasy VI rozpoczęli udział w projekcie profilaktycznym „Unplugged” – programie, którego celem jest rozwijanie kluczowych umiejętności życiowych, budowanie świadomości na temat substancji psychoaktywnych oraz kształtowanie przekonań sprzyjających podejmowaniu zdrowych i odpowiedzialnych decyzji.

Podczas lekcji inauguracyjnej uczniowie wspólnie wypracowali zasady obowiązujące na zajęciach, tworząc bezpieczną i sprzyjającą współpracy atmosferę. W kolejnych spotkaniach poznali czynniki ryzyka i czynniki chroniące przed sięganiem po alkohol. Zastanawiali się również nad rolą grupy rówieśniczej i jej wpływem na indywidualne przekonania i wybory.

Za uczniami już kilka intensywnych spotkań trenerskich prowadzonych przez Annę Piwowarską. To czas, w którym młodzież nie tylko poszerza swoją wiedzę, ale przede wszystkim rozwija kompetencje społeczne, uczy się asertywności i ćwiczy, jak skutecznie radzić sobie w sytuacjach nacisku ze strony otoczenia.

 

 

Z wizytą na grobie patrona szkoły

 

4 kwietnia uczniowie klasy IV z wychowawczynią odwiedzili grób Jakuba Szelesta i jego małżonki, aby uporządkować go po zimie, zapalić znicze. Była to okazja do przypomnienia życiorysu Jakuba Szelesta, jego zasług dla społeczności lokalnej.

 

 

Konkurs z okazji Tygodnia Kultury Języka

 

3 kwietnia rozstrzygnięty został konkurs frazeologiczny zorganizowany przez p. M. Pabian i p. M. Graczak w ramach obchodów Tygodnia Kultury Języka. W zmaganiach wzięli udział wszyscy uczniowie klas IV-VIII, wśród których wyłoniono mistrzów frazeologii: Antoniego Piłata z kl. IV, Aleksandrę Piłat z kl. V, Piotra Stachurę, Wojciecha Pytla z kl. VI, Jakuba Strzeszkowskiego z kl. VII, Grzegorza Szewczyka, Kacpra Cieślikiewicza z klasy VIII.

Gratulujemy wspaniałej znajomości związków frazeologicznych będących częścią zasobu leksykalnego naszego języka.

 

 

Mistrzowie kakuro wyłonieni

 

Uczniowie klas IV-VIII mieli możliwość spróbować swoich sił w łamigłówkach logicznych, a to za sprawą nauczycielki matematyki p. U. Młynarczyk, która przygotowała specjalne zadania na miłośników zagadek. Każdy mógł spróbować swoich sił na przygotowanej na korytarzu szkolnym tablicy oraz podczas konkursu, w którym wzięło udział 26 pasjonatów matematyki. Najlepsi okazali się: Lena Grudzień z kl. IV, Alicja Buśluk z kl. V, Piotr Stachura z kl. VI, Jakub Strzeszkowski z kl. VII, Marcelina Gawior z kl. VIII.

Gratulujemy mistrzom logicznego myślenia.

 

 

Projekt Krokus

 

Przed naszą szkołą rozkwitły żółte krokusy posadzone jesienią przez uczniów klasy IV i VIII w ramach projektu Krokus. Są one wyrazem pamięci o żydowskich dzieciach pomordowanych w czasie II wojny światowej oraz pokojowym przesłaniem dla przyszłych pokoleń, by nigdy już nie było wojny.

 

 

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

 

 

2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, nasza szkoła włączyła się do tej akcji, by zwiększyć świadomość społeczną wśród uczniów, rodziców i nauczycieli na temat autyzmu oraz zwrócić uwagę na potrzebę większej empatii i tolerancji dla możliwości i potrzeb osób ze spektrum autyzmu. Z tej okazji wielu uczniów założyło ubrania w niebieskim kolorze, który jest symbolem autyzmu, a na szkolnej gazetce pojawiły się ciekawe informacje na temat autyzmu, do zapoznania, z którymi serdecznie zachęcamy.

 

 

Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na sposób, w jaki osoba postrzega świat, komunikuje się i wchodzi w interakcje z innymi. Jednym z kluczowych objawów jest trudność z nawiązywaniem i podtrzymywaniem relacji społecznych, komunikacją oraz regulacją emocji. Spektrum autyzmu jest szerokie i może przybierać różne formy. Po jednej stronie spektrum są osoby u których autyzm jest jednym z wielu wyzwań rozwojowych, które nie mówią, a niekiedy nie komunikują się w żaden sposób. Po drugiej osoby, które świetnie odnajdują się w zawodach wymagających precyzji i rozumienia złożonych systemów, np. w informatyce.

Często, ze względu na nadwrażliwości sensoryczne osób ze spektrum autyzmu, świat jest przez nich odbierany jako nadmiarowy, agresywnie wciska się w każdą przestrzeń umysłu – słuch, wzrok, dotyk, jest on czasem nie do wytrzymania. Wszystko za bardzo widać, za bardzo słychać. Albo wręcz przeciwnie – czuć za mało. W wielu przypadkach pułapka ograniczonej możliwości komunikacji pogłębia ten dyskomfort.

Autyzm u dziecka to wyzwanie dla całej rodziny. Rodziców powinien zaniepokoić brak reakcji dziecka na własne imię, brak kontaktu wzrokowego, wrażenie, że maluch nas nie słyszy lub nie rozumie kierowanych do niego słów. Ale także to, kiedy dziecko nie mówi lub mówi znacznie mniej niż rówieśnicy, nie naśladuje prostych gestów i czynności, nie wskazuje palcem przedmiotów, które chce otrzymać, nie podąża wzrokiem za pokazywanymi obiektami. Innymi objawami mogą być: brak inicjowania wspólnej zabawy, unikanie kontaktu z innymi dziećmi, częste machanie rękami (tzw. stereotypie), bieganie po tej samej „trasie” czy obsesyjne kręcenie przedmiotami lub ich układanie w szeregu. Rodzice powinni skonsultować się wtedy z psychologiem, pedagogiem lub logopedą.

2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Osoby niezwiązane z autyzmem mogą wspierać osoby w spektrum, ucząc się o ich potrzebach i unikając stereotypów. Warto komunikować się jasno, dawać czas na odpowiedź i szanować ich sposób wyrażania emocji. Ważne jest także zrozumienie nadwrażliwości sensorycznej, budowanie przestrzeni, także publicznej, z możliwością odseparowania się na jakiś czas od hałasu, tłumu i nagłych zmian (np. „ciche godziny” w galeriach handlowych). W codziennym życiu istotne jest zapewnienie przyjaznej przestrzeni do funkcjonowania zgodnie z ich potrzebami, np. poprzez stabilną rutynę oraz poczucie bezpieczeństwa i akceptacji. Potrzebne jest myślenie o osobach w spektrum autyzmu, jako o części naszej neuroróżnorodnej ludzkiej populacji.

 

 

Sukces Dominka Bugajskiego i Anny Gąsior w Turnieju Wiedzy Pożarniczej

 

 

21 marca br. w Samorządowym Centrum Kultury w Morawicy odbyły się eliminacje na szczeblu gminnym do Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej, pod hasłem: „Młodzież zapobiega pożarom”. Konkurs ma na celu popularyzację wśród dzieci i młodzieży znajomości przepisów przeciwpożarowych, zasad postępowania na wypadek pożaru oraz historii ruchu strażackiego.

W rozgrywkach wzięli udział uczniowie z pięciu szkół z terenu naszej gminy, by wykazać się wiedzą na temat pożarnictwa. Miło nam poinformować, że w kategorii uczniów z klas I-IV Ania Gąsior z klasy III zajęła III miejsce, w kategorii klas V-VIII – III miejsce wywalczył Dominik Bugajski z klasy VI. Bardzo serdecznie gratulujemy naszym zdolnym uczniom.

 

Zachęcamy do obejrzenia zdjęć z konkursu na stronie organizatora.

Kliknij w link poniżej:

https://www.morawica.pl/asp/pl_start.asp?typ=13&menu=1&dzialy=1&artykul=7745&akcja=artykul

 

Wyjazd do Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Kielcach

 

1 kwietnia uczniowie, biorący udział w projekcie „Łapki mocy” organizowanym przez CEO w Warszawie, wybrali się do Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Kielcach, by dowiedzieć się więcej na temat właściwej opieki nad zwierzętami, obowiązków wynikających z posiadania pupila. Była to niecodzienna lekcja wychowawcza, ponieważ młodzież poznała osobiste historie psiaków i kotów ze schroniska. Uczniowie przekazali pracownikom schroniska karmę i prezenty dla kotów, dowiedzieli się na czym polega praca wolontariusza w schronisku, a nawet wyprowadzili uroczego psa Ząbka na krótki spacer.

Wyjazd zorganizowały koordynatorki projektu: p. W. Domagała, p. M. Graczak.

 

 

Zbiórka karmy dla kotów ze schroniska zakończona

 

Z dużym odzewem spotkała się zbiórka karmy dla bezdomnych kotów ze schroniska w Dyminach, którą przeprowadziła młodzież z klasy IV i VIII, biorąca udział w projekcie społecznym „Łapki mocy” organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie. Dodatkowo klasa czwarta zadbała o prezenty dla kotków w postaci własnoręcznie uszytych poduszek, zabawek czy drapaka.

Dziękujemy wszystkim darczyńcom: uczniom, rodzicom i nauczycielom, którzy włączyli się do zbiórki.

 

 

 

Nasza szkoła realizuje „Program dla szkół” (owoce i warzywa oraz produkty mleczne)