„Nawigacja
w każdą pogodę” sposobem na pandemiczne wyzwania w naszej szkole
Nasza szkoła będzie
uczestniczyć w inicjatywie profilaktycznej Nawigacja w każdą pogodę. Realizuje ona cele i zadania
profilaktyki uniwersalnej oraz promocji zdrowia psychicznego. Jej zadaniem jest
wzmocnienie naturalnych zasobów odporności i radzenia sobie z sytuacjami
trudnymi i kryzysowymi (zasobów osobistych, rodzinnych i
środowiskowych).
Projekt „Nawigacja w każdą pogodę” łączy w sobie:
• diagnozę środowiska
szkolnego (uczniowie, rodzice, nauczyciele) za pomocą aplikacji internetowej,
• bezpośrednie oddziaływanie
profilaktyczne skierowane do uczniów (poprzez wychowawców) uwzględniające
wyniki badań diagnostycznych (minimum 5
zajęć),
• spotkanie informacyjne dla
rady pedagogicznej (prowadzone przez szkolnego koordynatora NWKP),
• spotkanie informacyjne dla
rodziców (prowadzone przez wychowawców).
Celem „Nawigacji w każdą pogodę” jest:
1. Zmotywowanie uczniów do ćwiczenia
sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, w tym kryzysowych
(m.in: akceptacja uczuć, kierowanie własnymi zachowaniami, szukanie wsparcia,
dostrzeganie pozytywów, świadomość własnych celów
życiowych, wspieranie innych).
2. Ułatwienie rodzicom i
nauczycielom zrozumienia potrzeb młodzieży w
różnych sytuacjach życiowych, w tym w sytuacjach kryzysowych.
3. Wzmocnienie przekonania
rodziców i nauczycieli o kluczowym znaczeniu ich
roli dla skutecznego wspierania kondycji psychicznej
uczniów.
4. Poprawa klimatu
wzajemnych relacji między uczniami, rodzicami i
nauczycielami poprzez wzbudzenie wzajemnej empatii
i poczucia solidarności w obliczu wspólnie przeżywanej sytuacji
kryzysowej oraz poprzez konkretne i
klarowne pokazanie, jak wiele dobra i wzajemnego wsparcia zachodzi między tymi
grupami w szkole.
„Nawigacja w każdą” pogodę będzie realizowana w
klasach 6-8, w klasach 4-5 pojawią się elementy profilaktyczne tego projektu.
Koordynator projektu:
Anna Piwowarska
Realizacja: Wychowawcy klas
Projekt „Kalendarz
pełen baśni”
Projekt „Kalendarz pełen baśni” rozwija
kreatywność uczniów, pozwala odkryć przyjemność tworzenia, pobudza wrażliwość
artystyczną, a także uchyla wrota do bajkowej i baśniowej rzeczywistości
wszystkim dzieciom. Podczas zajęć uczniowie poznają klasykę baśni i bajek,
stworzą baśniowe ilustracje. Dzięki aktywnemu wykorzystaniu narzędzi TIK (m.in.
Emaze, Canva) – uczestnicy
projektu staną się projektantami barwnego kalendarza, zaś ich twórcze zmagania
znajdą w wirtualnym salonie sztuki. W
ostatnim saloniku wirtualnej wystawy znajdzie się link do pustego szablonu
kalendarza, zatem każdy uczeń może stać się współautorem własnej,
niepowtarzalnej pracy.
Projekt koordynowany przez Annę Piwowarską i
Dagmarę Wojciechowską-Buśluk
Projekt Krokus
Projekt Krokus zainicjowany został przez
Holocaust Education Trust Ireland.
Polskim koordynatorem projektu jest Żydowskie Muzeum Galicja. Krokus. Celem
projektu Krokus jest zapoznanie uczniów z tematyką Holokaustu, rozbudzenie w
nich świadomości niebezpieczeństw i zagrożeń wynikających z dyskryminacji,
uprzedzeń, fanatyzmu, nietolerancji, uwrażliwienie na krzywdę drugiego
człowieka. Symbolem projektu są żółte krokusy sadzone przez uczniów. Żółte
krokusy upamiętniają dzieci – ofiary Holokaustu.
Młodzi w Akcji+
W czasie I semestru bieżącego roku szkolnego
uczniowie klasy VIII wezmą udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Młodzi
w Akcji+”, w ramach którego zrealizują szereg działań, by poszerzać swoją
wiedzę na tematy społeczne.
„Młodzi
w akcji +” to ogólnopolski program realizowany przez Centrum Edukacji
Obywatelskiej, którego celem jest zachęcenie uczniów do podejmowania działań na
rzecz swojego najbliższego otoczenia poprzez realizację projektów społecznych.
Nasz zespół uczniowski przystępując do
programu wybrał ścieżkę tematyczną „Seniorzy wokół nas”, zgodnie z którą tworzy
własny projekt. W tym semestrze uczniowie uczą się debatować o sprawach
lokalnych, tworzyć reportaż o swoich działaniach wpływających na rozwój
najbliższej okolicy razem z jej mieszkańcami.
Bierzemy udział w
projekcie #świętokrzyskieNIEhejtuje
Według badań, hejtu
w Internecie doświadcza co czwarty jego użytkownik. Słowna agresja, poniżanie,
upokarzanie, szykanowanie, ośmieszanie, obraźliwe memy
czy grafiki na dobre zadomowiły się w naszym życiu. Musimy działać wspólnie:
rodzice, nauczyciele oraz uczniowie. Nasza szkoła przystępuje do akcji #świętokrzyskieniehejtuje, aby
promować pozytywne i świadome wyrażanie swojej opinii zarówno w Intrenecie jak
i offline.
W każdej klasie zostaną przeprowadzone
warsztaty na temat hejtu. Będziemy rozmawiać m.in. o
skutkach negatywnego komentarza i jego wpływie na naszą samoocenę, o tym jak
reagować, gdy doświadczamy hejtu oraz gdzie udać się
po pomoc.
Inicjatorem akcji jest wojewoda Zbigniew Koniusz oraz Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach.
„EKO–SZKOŁA”
„EKO–SZKOŁA” to ogólnopolski projekt
edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał, w
celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się
pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.
Międzynarodowy
Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała”
W roku szkolnym 2021/22 nasze przedszkole
będzie realizowało Międzynarodowy
Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała”. Projekt jest zgodny z obowiązującą
Podstawą Programową i kierunkami polityki oświatowej MEN na rok szkolny
2021/22.
Głównym celem projektu jest kształtowanie
postaw patriotycznych u dzieci, uwrażliwienie na piękno, folklor i tradycje
Polski oraz poznanie historii, architektury i przyrody swojego regionu.
Międzynarodowy
Projekt Czytelniczy „Magiczna Moc Bajek”