Wernisaż wystawy fotografii
uczestników projektu „Mali odkrywcy, wielkie możliwości”
18 września w BWA w Kielcach
odbyło się uroczyste otwarcie wystawy fotograficznej, na której swoje prace
prezentowało m. in. szesnaścioro uczniów naszej szkoły oraz nauczycielka naszej
szkoły p. M. Graczak. Uczestnicy projektu otrzymali pamiątkowe dyplomy, książki
o fotografii. Niezwykłą pamiątką po wakacyjnych warsztatach są katalogi ze
zdjęciami uczestników warsztatów. Ta wspaniała przygoda z fotografią, 5 dni
profesjonalnych warsztatów pod okiem fotografika p. A. Myśliwca nie doszłaby do skutku, gdyby nie finansowe wsparcie szkoły i
otwartość na nietuzinkowe działania p. dyrektor I. Bisagi.
Głośno o Szeleście
W tym
roku szkolnym klasa VIa z wychowawczynią p. M. Graczak realizuje w ramach
programu Kulthurra projekt „Głośno o Szeleście”,
którego celem jest przybliżanie i popularyzowanie w środowisku lokalnym, kraju
sylwetki naszego patrona Jakuba Szelesta. W związku z tym nawiązaliśmy
współpracę ze szkołą w Krzywem – rodzinnej miejscowości J. Szelesta.
Przesłaliśmy pani dyrektor tamtejszej szkoły informacje o życiu i działalności
patrona, zdjęcia naszej szkoły, dębu J. Szelesta, domu patrona, tablicy
pamiątkowej poświęconej Szelestowi, sztandaru szkoły. Mamy nadzieję, że dzięki
tym działaniom dowiemy się więcej o naszym patronie.
Program „Bezpieczna+”
SZANOWNI RODZICE!
Nasza
szkoła przystąpiła do promującego bezpieczeństwo programu „Bezpieczna+”. Zwracamy się z prośbą o wskazanie sytuacji
zagrażających bezpieczeństwu dzieci, które Państwa zdaniem powinny zostać
poruszone w ramach realizacji programu.
Nasze
działania:
W ramach
realizacji programu „Bezpieczna+”
zrealizujemy następujące działania:
I.
4 godz.
szkolenie dla Rady Pedagogicznej.
II.
Bezpiecznie
czyli jak? – Małe projekty badawcze – realizowane metodą projektów przez każdą
z 8 klas szkolnych (15 godzin x 8 klas w okresie od X do XII 2015, pod opieką
nauczyciela, z zaangażowaniem rodziców) – eksploracja przez dzieci najbliższego
otoczenia z perspektywy bezpieczeństwa w różnych sferach życia (szkoła, droga,
dzikie zwierzęta, moje prawa, wypoczynek, Internet, kontakt z obcymi,
konflikty, i inne). Wykorzystane zostaną następujące formy pracy: obserwacja,
wywiad, fotografia, animacja poklatkowa, film,
zajęcia warsztatowe, lekcje muzealne, wycieczki edukacyjne i inne – do wyboru
przez poszczególnych realizatorów małych projektów. Każda klasa realizująca
mały projekt przygotuje prezentację jego rezultatów i przedstawi ją podczas
imprezy podsumowującej działania, której uczestnikami będzie społeczność
lokalna (dzieci, rodzice, zaproszeni goście). Efekty działań projektowych, przy
udziale rodziców i wolontariuszy, zostaną zapisane w formie cyfrowej i będą
stanowiły Szkolny Elementarz Bezpieczeństwa.
III.
Sztuka i
emocje – weekendowe zajęcia warsztatowe dla dzieci i chętnych rodziców, min. 25
uczestników w każdym z 5 dni zajęć (5 dni x 4 godziny, X-XI 2015), prowadzone
przez specjalistów, artystów, ludzi z pasją dotyczące wyrażania siebie i swoich
emocji poprzez działania twórcze w różnych dziedzinach sztuki, jako alternatywa
dla zachowań agresywnych i niekontrolowanego wyrażania złości i gniewu,
kształtujące jednocześnie u dzieci i rodziców postawę aktywnego uczestnika i
odbiorcy kultury i sztuki.
IV.
Teatr bez
przemocy – warsztaty, próby, przygotowanie z dziećmi spektaklu interaktywnego,
dotyczącego problemów dzieci w sieci, sposobów ich rozwiązywania i możliwości
uzyskania wsparcia. W ramach działania dzieci, we współpracy z psychologiem i
opiekunem grupy, opracują scenariusz, bazując na doświadczeniach własnych, tak,
aby problemy bohaterów spektaklu byłby rzeczywiste i bliskie odbiorcom. Spektakl
będzie narzędziem profilaktycznym i edukacyjnym. Jego celem jest wzmacnianie u
odbiorców postaw odpowiedzialnego użytkownika sieci, informacja o tym, co to
jest cyberprzemoc, jak się przed nią bronić, od kogo
uzyskać wsparcie. Zostanie przedstawiony na podsumowaniu projektu.
V.
Bezpiecznie
w Życiu i w Sieci – happening, podsumowanie projektu, uczestnicy – uczniowie
nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice, zaproszenie goście, w programie: prezentacja
małych projektów (bezpieczeństwo w życiu codziennym), Teatr interaktywny
(bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni i przeciwdziałanie przemocy w sieci),
konkursy, zabawy dotyczące bezpieczeństwa oraz spotkanie z przedstawicielami
policji i informatykami dla rodziców – dotyczące sposobów kontroli i
odpowiedzialności karnej za zamieszczane w sieci materiały, praktyczne porady
dotyczące świadomego monitorowania aktywności dziecka w sieci, dystrybucja i
uzasadnienie użycia gadżetów odblaskowych.
WARSZTATY FILMOWE
Projekt ,,Link do przyszłości –
zaprogramuj swoją karierę”
Z wielką
satysfakcją możemy pochwalić się tym, że nasza szkoła jako jedna z trzech w
województwie zakwalifikowała się do projektu ,,Link do przyszłości –
zaprogramuj swoją karierę”. Celem projektu jest zainteresowanie młodych osób
nauką kodowania, pokazanie, że kodowanie to nie tylko przyszłościowa
umiejętność, ale też źródło radości i satysfakcji. W trakcie spotkania z profesjonalistą,
Panem Karolem Kaletą nasi uczniowie rozmawiali o tym, czym jest kodowanie oraz
stworzyli pierwsze aplikacje, układając komputerowe puzzle. Najwięcej jednak
emocji wzbudził jednak wyścig robotów Finch, które zostały własnoręcznie
zaprogramowane przez uczniów. Z pewnością była to bardzo radosna lekcja
kodowania!
Projekt klasy VIa – „Jestem
przeciw dyskryminacji” w ramach programu „Bezpieczna+”
„Współczucie i tolerancja czynią
z nas ludzi”
Nora Roberts
Cele:
1.
poszerzenie wiedzy na temat:
-
mechanizmów powstawania stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji
-
przyczyn braku reakcji u świadków tragicznych zdarzeń i przemocy
-
sposobów przełamywania bierności
-
skutecznej i bezpiecznej interwencji
2.
rozwijanie umiejętności uczestników, dotyczących:
-
zapobiegania przemocy rówieśniczej motywowanej uprzedzeniami
-
kompetencji, związanych z kształtowaniem u uczniów postaw otwartości i
tolerancji
Działania:
- 4 listopada 2015 – wyjazd do Ośrodka Edukacyjno- Muzealnego „Świętokrzyski Sztetl”,
zwiedzanie dawnej synagogi, udział w warsztatach kuchni żydowskiej, questing po
Chmielniku – „Śladami zabytków dwóch kultur”.
- Ośrodek
Edukacyjno-Muzealny ,,Świętokrzyski Sztetl’’ zaprosił nas do uczestnictwa w
międzynarodowym projekcie KROKUS organizowanym przez Żydowskie Muzeum Galicja w
Krakowie oraz Irlandzkie Towarzystwo Edukacji o Holokauście. 4 listopada
uczniowie klasy VI a Szkoły Podstawowej im. Jakuba Szelesta w Dębskiej Woli
zasadzili cebulki żółtych krokusów w pobliżu Domu Cienia znajdującego się na
terenie cmentarza żydowskiego. Kwiaty, które zakwitną wiosną mają przede
wszystkim przypominać półtora miliona
żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości zamordowanych w
czasie II wojny. Celem projektu KROKUS jest zapoznanie uczniów z tematyką
Holokaustu oraz rozbudzenie świadomości i stymulowanie dyskusji dotyczącej
problemu dyskryminacji, uprzedzeń i nietolerancji.
- 25 listopada 2015 zajęcia w Muzeum Dialogu Kultur na temat: „Dlaczego różnimy się od
siebie?” Celem projektu KROKUS jest zapoznanie uczniów z tematyką Holokaustu
oraz rozbudzenie świadomości i stymulowanie dyskusji dotyczącej problemu
dyskryminacji, uprzedzeń i nietolerancji żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci
innych narodowości zamordowanych w czasie Holokaustu. Ich kwitnienie może mieć
również inny symboliczny wymiar - krokusy, które przetrwały w ziemi zimę,
rozkwitają jako jedne z pierwszych kwiatów, przynosząc nadzieję nadchodzącej
wiosny. Kolor kwiatów przypomina także żółte gwiazdy Dawida, które Żydzi
zmuszeni byli nosić w wielu okupowanych przez nazistowskie Niemcy krajach. Na
terenie okupowanej Polski Żydom nakazano nosić białe opaski z niebieską gwiazdą
Dawida. Gwiazda Dawida na ubraniu miała ich napiętnować, upokorzyć, doprowadzić
do izolacji od reszty społeczeństwa.
Pierwszaki świecą przykładem
Uczniowie
klasy I pod opieką wychowawcy p. W. Terecha w ramach
małego projektu badawczego Bezpieczna+ przygotowali na spotkanie z rodzicami
prezentację obrazującą jak niebezpieczne jest niestosowanie odblasków. Ta
krótka scenka uzmysłowiła rodzicom i samym pierwszakom, że dzięki odblaskom
jesteśmy widoczni i bezpieczni na drodze.
Czytające przedszkole
Nasze
przedszkole uczestniczy w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – projekt
„Czytające przedszkola”. W ramach akcji wychodzimy do biblioteki, codziennie
czytamy dzieciom, czytają dzieciom także zaproszeni goście. Pierwszym naszym
gościem była Pani Dyrektor, która przeczytała dzieciom „Rzepkę”. Dziękujemy!
Wernisaż wystawy fotografii i
rzeźby
21 listopada w
Szkole Podstawowej w Dębskiej Woli odbył się wernisaż otwierający wystawę
rzeźby i fotografii pt. „Sztuka i Emocje”. Motywem przewodnim wystawy są
emocje, ich indywidualne przeżywanie i wyrażanie. Prace powstały podczas
warsztatów artystycznych pod tą samą nazwą realizowanych w szkole w ramach
programu MEN Bezpieczna+.
Autorami
dzieł są: Ada Baran, Natalia Baran, Sandra Białowąs, Oliwia Dudek, Martynka
Dziewięcka, Weronika Dziewięcka, Natalia Fąfara,
Zuzia Frączkiewicz, Natalia Frąk,
Asia Graczak, Gosia Graczak, Sandra Kasperek, Dawid Kos, Igor Krakowiak, Sylwia
Mącznik, Karolina Moskwa, Kuba Motyka, Kuba Mrozicki,
Lila Piłat, Agatka Siekiera, Ania Siudak, Matylda Siudak, Ola Smolarczyk,
Wiktoria Sułkowska, Kasia Szewczyk, Kinga Szewczyk, Wiktor Wojda. Opiekunem
wystawy jest Pani Małgorzata Graczak i Anna Siudak.
Rzeźby i
fotografie wzbudziły także wiele emocji wśród odbiorców – dzieci, rodziców,
nauczycieli szkoły i zaproszonych gości. Wśród nich byli m.in. Pan Wójt Gminy
Morawica Marian Buras wraz z małżonką oraz Prezes Kopalni Wapienia Morawica
S.A. z małżonką. Uczuć towarzyszących oglądaniu prac było bardzo wiele.
Pojawiły się miłość, wzruszenie, zachwyt, podziw, tęsknota, zrozumienie,
niezrozumienie, ciekawość, a nawet niedowierzanie, że autorami tych pięknych
dzieł mogą być dzieci. Rozmowy z młodymi artystami przeradzały się niekiedy w
zawzięte dyskusje dotyczące interpretacji prac. Jednak dzieci wolne były od
obaw. Podczas warsztatów, które prowadzili artyści, dowiedziały się, że
obcowanie ze sztuką jest jak budowanie relacji – między twórcą i jego dziełem,
między dziełem, a jego odbiorcą. Tworzymy to, co mamy w sobie i patrzymy przez
pryzmat własnych doświadczeń i nastrojów. Dlatego te relacje i interpretacje
mogą się różnić. Cierpliwie odpowiadały na pytania zwiedzających, pewne tego,
że mają prawo odczuwać inaczej.
W
uznaniu dla młodych twórców fotografii i rzeźb przyjaciele szkoły przygotowali
widowisko poetycko-muzyczne Małe tęsknoty. Z lirycznym repertuarem, wspaniale
korespondującym z nastrojem wieczoru, wystąpiły: Renata Dziewięcka (śpiew),
Aleksandra Jasiorowska (klawisze), Alicja Lisiak
(śpiew), Ula Machnik (taniec), Matylda Siudak (śpiew), Małgorzata Szalińska
(słowo poetyckie).
Sztuka i
Emocje to cykl warsztatów artystycznych realizowanych w naszej szkole, podczas
których dzieci uczą się jak bezpiecznie wyrażać swoje emocje poprzez działania
twórcze, to alternatywa dla zachowań agresywnych – powiedziała Pani Dyrektor
Irena Bisaga, otwierając sobotni wernisaż. To wielka rzecz, aby we współczesnym
systemie edukacji, opartym na testach, średnich, rankingach szkół, spojrzeć na
dziecko jak na człowieka, dla którego najważniejsza w życiu wiedza to ta, kim
jest, co czuje i jak może to wyrazić, aby nie krzywdzić siebie i innych.
Jak
niejednokrotnie podkreślała Pani Dyrektor Bisaga, realizacja tego typu działań
możliwa jest dzięki współpracy i zaangażowaniu całej społeczności szkolnej –
uczniów, nauczycieli, pozostałych pracowników szkoły i rodziców. Szkoła, którą
zarządza, jako jedyna z Gminy Morawica, realizuje projekt w ramach programu
Ministerstwa Edukacji Narodowej Bezpieczna+. Powstał z inicjatywy nauczycielek
– Pani Małgorzaty Stawiarz i Pani Małgorzaty Graczak. Zarówno Pani Dyrektor,
jak i rodzice wsparli autorki projektu i łącząc wspólne pomysły, wiedzę,
umiejętności szkoła pozyskała na ten cel 17000,00 zł, z tego 80% ze środków
Wojewody Świętokrzyskiego i 20 % z Gminy Morawica. Sztuka i Emocje – warsztaty
artystyczne, z których każdy dedykowany jest innej dziedzinie sztuki i
prowadzony przez artystę-pasjonata to jeden z pięciu bloków działań
przewidzianych w tym projekcie. Pozostałe to szkolenie rady pedagogicznej,
Bezpiecznie czyli jak? – małe projekty realizowane przez wszystkie klasy w
szkole, Teatr bez przemocy oraz happening pod nazwą Bezpiecznie w życiu i w
sieci dla całej społeczności szkolnej. Wszystkie działania dotyczą szeroko
pojętego bezpieczeństwa uczniów.
Autorem
zdjęć jest p. Andrzej Radomski, do którego kierujemy słowa podziękowania za
fotograficzną dokumentację tak ważnego dla naszej szkoły wydarzenia.
Przeciw dyskryminacji – klasa VIa w ramach programu
Bezpieczna+
Kolejnym
etapem pracy nad projektem edukacyjnym klasy VIa „Jestem przeciw dyskryminacji”
była lekcja na temat „Dlaczego różnimy się od siebie?” w Muzeum Dialogu Kultur
w Kielcach.
Trują i leczą – projekt klasy V – Bezpieczna+
24
listopada w ramach realizacji
programu Bezpieczna+ uczniowie klasy V pod opieką wychowawczyni p. U. Zemsty i
nauczycielki p. A. Jasiorowskiej udali się do
Nadleśnictwa Daleszyce. Tam obejrzeli prezentację multimedialną na temat „Leśne
rośliny trujące i lecznicze”, przygotowaną przez pana leśniczego p. P. Kosina.
Wysłuchali wielu ciekawostek o roślinach, które trują oraz o tych, które leczą.
Po tej interesującej lekcji udali się do obiektu edukacyjnego w Niwkach na
wspólne ognisko. Dziękujemy p. Kosinowi za przekazane
wiadomości i mile spędzony czas.
Klasa VIb „Zwierzęta leśne –
bezpieczne spotkania”
Mini
projekt, który realizowała klasa VIb w ramach projektu Bezpieczna+.
Cele
projektu:
a) poznanie bezpiecznych zasad
postępowania przy spotkaniu z dzikimi zwierzętami najczęściej występującymi w
naszym regionie tj. wiewiórki, sarny, lisy, dziki, wilki, sowy, bociany
b) uświadomienie uczniów jakie
niebezpieczeństwo dla nich mogą mieć spotkania z dzikimi zwierzętami:
-
wścieklizna
- choroby
skórne odzwierzęce
- borelioza
- ukąszenia
-
pogryzienia
c) uwrażliwianie uczniów na to, że należy
pomagać rannym lub porzuconym przez rodziców zwierzętom, ale tylko razem z
dorosłymi (straż leśna, straż gminna, weterynarz, policja)
Podjęte
działania:
a) wyjazd do „Ptasiego Azylu” w
Ostrowie
b) podziwianie aktualnie przebywających
tam zwierząt
c) pogadanka na temat bezpiecznego
zachowania się w czasie spotkań z dzikimi zwierzętami
d) udział w zajęciach edukacyjnych „O Skrętaczach Języka”- zwierzęta w języku polskim
e) rozpoznawanie odgłosów ptaków z
nagrań
f) czytanie wierszy „Dzik”, „Lis”,
„Wilk”- ostrzeganie o niebezpieczeństwie ze strony zwierząt
g) dokarmianie zwierząt przebywających
w „Ptasim Azylu”
Wyjazd do Centrum Nauki Leonardo da Vinci na
warsztaty edukacyjne „Bądź pracowity jak pszczoła”
a) uświadamianie uczniów o
niebezpieczeństwie jadu pszczelego dla zdrowia
b) poznawanie sposobu wytwarzania miodu
c) uwrażliwianie na ogromną rolę
pszczół w życiu człowieka
d) wykonywanie „domków” z bambusa dla
zagubionych pszczół
Spotkanie z Leśniczym – prezentacja o dzikich
zwierzętach.
„Bezpiecznie na wsi mieszkam, bo czyhające zagrożenia znam!”
Cele
projektu:
- poznanie
zagrożeń, które mogą nas spotkać na wsi
- poznanie zasad
bezpiecznego przebywania na podwórku- sprawdzenie co można zrobić, aby było na
nim bezpiecznie
- zbadanie
zagrożeń wynikających z kontaktów ze zwierzętami – jak prawidłowo opiekować się
zwierzętami, jak do nich podchodzić, czego zwierzęta nie lubią, jak reagują na
zachowanie człowieka, czego możemy obawiać w kontaktach ze zwierzętami
- zbadanie
zagrożeń wynikających z używaniem maszyn rolniczych – czy dziecko może
obsługiwać maszyny rolnicze, czym grozi obsługa maszyn przez dzieci, jakie
niebezpieczeństwa niesie ze sobą niewłaściwe użytkowanie sprzętów, z jakiej
odległości kierowca widzi dziecko zbliżające się do maszyny, jak dobrze
zabezpieczyć maszyny przed dziećmi
1. Wycieczka klasy IV do Gospodarstwa
Agroturystycznego „Zacisze Leśne” Lisów – Wygwizdów
W ramach
projektu „Bezpieczna +” klasa IV w dniu 20.11.2015r odwiedziła Gospodarstwo
Agroturystyczne „Zacisze Leśne” w Lisów-Wygwizdów. Chcieliśmy się dowiedzieć
jak bezpiecznie opiekować się zwierzętami, czego zwierzęta nie lubią, jak reagują
na zachowanie człowieka. Dużą atrakcją było wejście do miniaturowych kozic i
owiec, które można było dotknąć oraz dojenie krowy. Pan Paweł Zawadzki, który
oprowadzał nas po zwierzyńcu wskazywał jak należy obchodzić się z
poszczególnymi zwierzętami, czego można się po nich spodziewać , do których
można się zbliżać a do których nie. Wiemy już , że do zwierząt nie wolno
podchodzić od tyłu. Wiemy, że hałas powoduje u zwierząt stres i poczucie
zagrożenia. Musimy pamiętać , że przestraszone czy spłoszone zwierzę może
zachować się nieprzewidywalnie
2. Wyjście do gospodarstwa państwa Marii i Jarosława
Litwinów w Dębskiej Woli.
W dniu
04.12.2015r klasa wybrała się pieszo do gospodarstwa Państwa Marii i Jarosława
Litwinów w Dębskiej Woli. Celem wyjścia
było sprawdzenie jak bezpieczne obchodzić się z maszynami rolniczymi.
Chcieliśmy dowiedzieć się w jaki sposób dbać o sprzęty, jak powinny być
zabezpieczone by nie zagrażały zdrowiu i życiu ludzkiemu. Sprawdzaliśmy również
widoczność z „zza kierownicy” ciągnika i kombajnu – określaliśmy miejsca, gdzie
kierowca nie miał możliwości zobaczyć osób podchodzących do pojazdu. Pan Litwin
wyjaśniał dzieciom jak niebezpieczne może być używanie niesprawnych maszyn i
nieodpowiednie zabezpieczenie sprzętów doczepianych do ciągnika. Wyjście było
też dobrym sposobem poznania zasad prawidłowego poruszania się po drodze.
3.
Wizyta w gospodarstwie Państwa Moniki i Grzegorza Zimochów
W dniu
04.12.2015r grupa sprawdzała widoczność z pojazdu (ciągnika), biorąc po uwagę
spadki terenu i rodzaj sprzętu. Wiemy, że widoczność ta jest ograniczona,
jeżeli człowiek znajduje się na wysokości koła ciągnika.
4. Przygotowanie gazetek klasowych
W ramach
projektu wykonali prace rysunkowe nt. „Bezpiecznego obchodzenia się ze zwierzętami”
oraz przy współpracy z rodzicami napisali prace „Czy moje podwórko jest
bezpieczne?”
Uwaga pies !!! – klasa II – w ramach projektu Bezpieczna+
Podjęte działania:
a) Udział w warsztatach z lekarzem
weterynarii z Chmielnika. Na warsztatach uczniowie poznali zasady właściwego
traktowania zwierząt, jakie nastroje towarzyszą naszym podopiecznym, różne
zachowania psa, jego psychikę i sposoby unikania zagrożenia z jego strony,
gdzie może uzyskać pomoc, gdy zwierzę jest chore, jakie obowiązki wobec psa ma
jego właściciel
b) wspólnie z wychowawcą ustalono
zasady postępowania z psem
c) wyjazd do Przytuliska dla psów w
Lisowie
d) dzieci dowiedziały się jak zachować
się gdy pies atakuje
e) znalezienie domu dla bezpańskiego psa , który przebywał na
placu szkolnym
Bezpieczna+ w klasie
III
W ramach
programu Bezpieczna+ klasa III realizowała mały projekt „Zdrowe odżywianie”. W
ramach projektu klasa podejmowała działania:
- wykonanie piramidy
zdrowego żywienia
- wyjazd do
Centrum Leonarda da Vinci w Podzamczu Chęcińskim na warsztaty „Wielka wędrówka
jedzenia”
- spotkanie z
dietetykiem i kucharką
- działania
kulinarne: kanapki, sałatki, soczek owocowy
- spotkanie z
rodzicami „Razem po zdrowie” – promocja zdrowego stylu życia, wykonanie cudaków
z warzyw i owoców, przedstawienie
- ułożenie
wiersza o swoich działaniach i zaprezentowanie go podczas prezentacji w dniu
podsumowania programu Bezpieczna+
Podsumowanie realizacji projektu
Bezpieczna+
11 grudnia Szkoła
Podstawowa w Dębskiej Woli zakończyła i podsumowała realizację projektu w
ramach Rządowego programu wspomagania w latach 2015 – 2018 organów prowadzących
szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w
szkołach – „Bezpieczna+”. Głównym celem działań prowadzonych w szkole było
zwiększenie świadomości społeczności szkolnej w szeroko pojętej sferze
bezpieczeństwa oraz pokazanie dzieciom atrakcyjnych form zdobywania wiedzy
poprzez zastosowanie nowatorskich rozwiązań edukacyjnych dostosowanych do
potrzeb i możliwości uczniów. Staraliśmy
się o uwzględnienie kwestii bezpieczeństwa w różnych obszarach życia, ponieważ
nie istnieje coś takiego, jak częściowe poczucie bezpieczeństwa –
powiedziała Pani Irena Bisaga, dyrektor szkoły, przedstawiając projekt zebranym
gościom, wśród których, obok członków społeczności szkolnej, znaleźli się:
Małgorzata Muzoł, Świętokrzyski Kurator Oświaty,
Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Andrzej Martos oraz Pani Ewa Mazurek – pracownik tego Wydziału i
jednocześnie opiekun konkursu, Marcin Dziewięcki - Zastępca Wójta Gminy
Morawica, Teresa Badowska – Dyrektor Centrum Kultury w Morawicy oraz dyrektorzy
szkół z Gminy Morawica. Realizacja projektu trwała 2 miesiące, działania
prowadzone były w 5 blokach tematycznych: szkolenie Rady Pedagogicznej –
skuteczne reagowanie na agresję i przemoc, Bezpiecznie czyli jak? – małe
projekty klasowe na temat bezpieczeństwa w różnych sferach życia, Sztuka i
Emocje – warsztaty artystyczne rozwijające umiejętność bezpiecznego wyrażania
emocji poprzez działania twórcze, Teatr bez przemocy – spektakl interaktywny o
przemocy w sieci, Bezpiecznie w życiu i w sieci – happening podsumowujący
projekt. W toku realizacji współpracowano ze specjalistami i artystami. W
działania bardzo aktywnie włączyli się rodzice i wszyscy nauczyciele i
uczniowie szkoły. Łącznie zrealizowano 180 godzin zajęć pozalekcyjnych w
różnych formach: warsztatów prowadzonych przez artystów, specjalistów,
wycieczek edukacyjnych, wywiadów terenowych, ćwiczeń praktycznych, spotkań ze
specjalistami, konkursów, pracy technikami dramowymi,
metodą projektów badawczych. Zajęcia realizowali m.in. Olga Kałagate
– reżyser filmowy, Urszula Święcicka – rzeźbiarka, wykładowca ASP w Warszawie,
Magdalena Leśniak – malarka, pracownik BWA w Kielcach, Izabela
Łazarczyk-Kaczmarek, krytyk i historyk sztuki, pracownik BWA w Kielcach,
Urszula Machnik – aktorka i tancerka, absolwentka Krakowskich Szkół
Artystycznych SPOT, Małgorzata Szalińska – polonistka, twórczyni wielu
spektakli teatralnych i wydarzeń artystycznych dla dzieci i młodzieży, Dariusz
Siudak – praktyk dramy z Ośrodka Terapii Uzależnień Nasz Dom. W działania
bardzo aktywnie włączyli się rodzice. Pan Krzysztof Dziewięcki przeprowadził
spotkanie dotyczące pułapek uzależnienia, Pani Dagmara Wojciechowska – Buśluk podzieliła się z dziećmi i nauczycielami swoją
wiedzą na temat zdrowego stylu życia. Każda klasa w szkole wraz ze swoim
wychowawcą zrealizowała mały projekt badawczy. Działanie polegało na badaniu
najbliższego otoczenia pod względem bezpieczeństwa w różnych sferach życia:
wzywanie pierwszej pomocy, widoczność na drodze, zachowanie wobec psów, zdrowe
odżywianie, bezpieczeństwo na wsi, w gospodarstwie domowym, rośliny lecznicze i
trujące, spotkania ze zwierzętami leśnymi, życie bez nienawiści i
dyskryminacji. Podczas piątkowego spotkania klasy prezentowały rezultaty swoich
badań i działań, dzięki czemu stało się ono swoistym festiwalem bezpieczeństwa.
Pokazom dzieci towarzyszyła wystawa fotografii i prac plastycznych stworzonych
przez dzieci w trakcie realizacji projektu. Szkoła Podstawowa w Dębskiej Woli
pozyskała na ten cel 17005.00 zł, z tego 80% ze środków Wojewody
Świętokrzyskiego i 20 % z Gminy Morawica. Wśród wielu słów uznania, jakie padły
od gości, którzy odwiedzili w piątek szkołę w Dębskiej Woli, były i takie, że
widać, że środki finansowe zostały dobrze wykorzystane. „Projekt Szkoły w Dębskiej Woli został oceniony najwyżej spośród
złożonych wniosków. Od początku projekt nam się podobał, jednak efekty i
wypracowane rezultaty, które dzisiaj zobaczyliśmy, przerosły nasze
oczekiwania.” – powiedziała Pani Kurator Małgorzata Muzoł.
Pan Dyrektor Andrzej Martos, dodał, że nawet on nie
spodziewał się, jak szeroko można rozwinąć temat bezpieczeństwa.
Przedszkolny konkurs na
własnoręcznie wykonaną książeczkę
W
grudniu przedszkolaki uczestniczyły w konkursie na własnoręcznie wykonaną
książeczkę. Konkurs zorganizowany został w ramach akcji „Cała Polska Czyta
Dzieciom” – projekt „Czytające przedszkola”. W konkursie udział wzięło
dziewięcioro dzieci: Małgosia Pakuła, Gabrysia Paluch, Mateusz Gąsior, Ola
Gąsior, Kacper Cieślikiewicz, Lena Mrozicka, Kamil Mrozicki Natalia Tutak, Ksawery Kiełbus. Każdy uczestnik otrzymał dyplom oraz nagrodę.
Gratulujemy!
Spotkanie z panem Kosinem – leśniczym z Nadleśnictwa w Daleszycach
Dnia 16.12.2015
roku odbyło się spotkanie z panem Kosinem –
leśniczym z Nadleśnictwa w Daleszycach. Spotkanie zorganizowane było w ramach
projektu Bezpieczna + przez panią U. Zemstę i panią A. Todorowską
dla klasy V i VIb.
Przedszkolaki w bibliotece na
spotkaniu z poetką Panią Bogumiłą Izabelą Skórą
7 marca
przedszkolaki wybrały się do Biblioteki Publiczno–Szkolnej,
gdzie czekała na nich niespodzianka – poetka Pani Bogumiła Izabela Skóra oraz
pani Krysia – bibliotekarka. Pani Bogusia przeczytała dzieciom bajkę pod
tytułem „Biedronkowo”, którą napisała specjalnie dla
dzieci. W czasie czytania pokazała słuchaczom własnoręcznie wykonane
ilustracje. Dzieci z zainteresowaniem śledziły losy biedronek. Pani Krysia
pokazała dzieciom książeczki znajdujące się w bibliotece, których bohaterami są
biedronki. Przedszkolaki pięknie liczyły kropki na biedronkach, zaśpiewały
Paniom piosenki o biedronkach i serdecznie podziękowały za spotkanie. Czytanie
odbyło się w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – projekt „Czytające
Przedszkola”. Dziękujemy Pani Bogusi i Pani Krysi.
Projekt „Głośno o Szeleście” w
ramach programu KULTHURRA
Nasza
szkoła po raz trzeci realizuje projekt w ramach programu KULTHURRA
organizowanego przez CEO w Warszawie. Jednym z działań projektowych jest przygotowanie
dla najmłodszych uczniów książeczek do malowania na temat działalności naszego
patrona Jakuba Szelesta. 8 marca
autorka projektu p. M. Graczak przeprowadziła wspólnie z bibliotekarkami
realizującymi projekt edukacyjny promujący rozwój czytelnictwa p. A. Piwowarską
i M. Stawiarz zajęcia w klasie II. P. M. Stawiarz przedstawiła uczniom
prezentację na temat budowy książki. P. M. Graczak przybliżyła dzieciom postać
patrona szkoły podkreślając jego znaczenie dla naszej małej ojczyzny i szkoły.
Z przygotowanych ilustracji uczniowie złożyli książeczki, by pod opieką pani A.
Piwowarskiej zaprojektować własną okładkę. W ten sposób każde dziecko stworzyło
indywidualną, oryginalną historyjkę obrazkową o życiu i działalności patrona
szkoły. Uczniowie z zapałem zabrali się do pracy, a jej efekty można oglądać w
bibliotece szkolnej.
Konkurs Ogólnopolski
„Przetwarzam, więc jestem” w ramach projektu Odpakowani.pl
Odpakowani.pl
to ogólnopolski projekt, którego celem jest ochrona środowiska poprzez
wykształcenie w dzieciach nawyku gospodarowania odpadami. Przedsięwzięcie jest
realizowane przez wydawnictwo AGA PRESS ze środków Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zachęca on do społecznej wrażliwości na problem
segregacji i recyklingu zużytych opakowań i aktywnej profilaktyki, by nasza
planeta nie stała się górą śmieci. Akcja potrwa do końca czerwca 2016 r. Zatem
przez cały rok szkolny 2015/2016 pomysłodawcy projektu, poprzez publikacje w
Internecie i w prasie, będą uczyć i radzić, co robić, aby ustrzec Ziemię przed
lawiną odpadków oraz wskazywać, jak można ponownie wykorzystać zużyte
opakowania i inne śmieci. W ramach projektu Odpakowani.pl w marcu 2016 nasi
uczniowie z klas IV-VI wzięli licznie udział w konkursie na wykonanie pracy z
odpadów. Uczniowie wykonali prace bardzo ciekawe i efektowne m.in. Kinga
Szewczyk (kl. VIb – wiatrak), Aleksandra Kołek (kl. VIa – budka lęgowa), Kinga
Zimoch ( kl. IV – wazon na kwiaty), Aleksandra Wróbel (kl. V – puzzle),
Lilianna Piłat (kl. VIa – gra zręcznościowa), Wiktoria Kos (kl. IV – karmnik
dla ptaków), Małgorzata Konopka (kl. IV – gra scrable),
Natalia Baran (kl. Vb – Ferbisie), Alicja Szewczyk
(kl. V –piesek Złomek), Dominika Fąfara (kl. V –
ekologiczny but), Emilia Świder (kl. V – maskotka Ferbi),
Martyna Dziewięcka (kl. VIb – szkatułka na biżuterię), Katarzyna Szewczyk (kl.
VIb – wytłaczanka na jajka lub pudełko na drobiazgi), Kacper Tutak (kl. IV – lampa), Daniel Dziewięcki (kl. VIb –
kwiatek w wazoniku), Oliwia Dudkiewicz (kl. V – dom z ogródkiem), Natalia Fąfara (kl. VIa – szkatułka z biżuterią).
Konkurs Ogólnopolski
„Przetwarzam, więc jestem”
W ramach projektu Odpakowani.pl w marcu 2016 nasi
uczniowie z klas IV-VI wzięli licznie udział w konkursie „Przetwarzam, więc
jestem” na wykonanie pracy z odpadów.
Jedna z uczennic – Alicja Szewczyk z
kl. V otrzymała WYRÓŻNIENIE!
Tydzień czytania w przedszkolu i
w szkole
Tydzień
Czytania to doskonała okazja, aby przypomnieć dorosłym, jak ważne jest głośne
czytanie dzieciom. To również zachęcanie uczniów do podjęcia samodzielnej
podróży intelektualnej i pokazanie im, że czytanie jest ciekawą formą spędzania
wolnego czasu. Z radością obserwowaliśmy ogromne zaangażowanie rodziców naszych
przedszkolaków i uczniów w akcję głośnego czytania, jaka odbyła się w dniach 18-22 kwietnia. Pani Dyrektor Irena
Bisaga gorąco zachęcała uczniów do sięgania po książki, gdyż jak stwierdziła są
one nieodłącznymi przyjaciółmi człowieka. Wybrane książki to nowości, jakie
biblioteka szkolna pozyskała w ramach programu „Książki naszych marzeń”.
Tydzień głośnego czytania przez rodziców w szkole i w przedszkolu to część
projektu edukacyjnego mającego na celu promować czytelnictwo. Wszystkim
rodzicom, którzy poświęcili nam swój cenny czas serdecznie dziękujemy! Słowa
wdzięczności kierujemy na ręce pań: Eweliny Sadłochy,
Anny Pakuły, Lucyny Siekiery, Renaty Dziewięckiej, Wioletty Bukowskiej,
Marianny Litwin, Renaty Motyki, Justyny Kuc, Anny Siudak, Anny Wojdy i pana
Tomasza Dudka.
Warsztaty w ramach Lokalnego
Klubu Kodowania
Dzięki
zaangażowaniu pani Wioletty Domagały i biblioteki szkolnej klasy szóste
uczestniczyły w warsztatach zachęcających do nauki kodowania. Celem projektu, w
którym uczestniczy nasza szkoła jest zainteresowanie młodych osób nauką
programowania. Uczestnicy warsztatów mogli się w praktyce przekonać, jak wiele
radości może dać tworzenie własnych programów w języku Scratch
i ożywienia za ich pomocą robotów Finch. Projekt zrealizowaliśmy we współpracy
z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft, w ramach
inicjatywy YouthSpark.
Fotograficzny portret naszych
czytelników
Podsumowaniem
czytelniczych przedsięwzięć w bibliotece szkolnej jest akcja „Zostań twarzą
naszej biblioteki”. Chętni uczniowie i nauczyciele promują czytelnictwo poprzez
fotografię. Wszystkim śmiałkom, którzy do tej pory wzięli udział w akcji
serdecznie dziękujemy! Jednocześnie pragniemy zachęcić wszystkie osoby do
dalszego udziału w takiej formie promowania czytelnictwa. Wszystkie zdjęcia
zostaną wykorzystane podczas podsumowania projektu czytelniczego w czerwcu. Na
zgłoszenia czekamy w bibliotece. Jednocześnie przypominamy, że do końca maja
można przesłać zdjęcie na konkurs „Z książką mi do twarzy”. Drodzy Czytelnicy
naszej szkolnej biblioteki! Jeśli lubicie czytać, fotografia to Wasza pasja,
weźcie udział w konkursie fotograficznym. Szczegóły konkursu umieszczone są w
ogłoszeniach, które wiszą w każdej klasie. Zapraszamy do biblioteki!!!
Podsumowanie projektów „Głośno o
Szeleście” i „Twarze naszej biblioteki”
16 czerwca odbyło się uroczyste
podsumowanie projektu „Głośno o Szeleście” realizowanego przez p. M. Graczak w
ramach programu Kulthurra i „Twarze naszej
biblioteki” w ramach rządowego programu książki naszych marzeń, który
koordynowała p. A. Piwowarska we współpracy z p. M. Stawiarz. Na podsumowaniu
gościliśmy Wójta p. M. Burasa, p. T. Badowską, p. M. Parlicką–Słowik,
p. J. Węgrzyna, przedstawicieli rodziców. Wspaniale zaprezentowali się w
programie artystycznym uczniowie kl. II, III oraz V. Efektem finalnym projektu
„Głośno o Szeleście” było stworzenie przez uczennice klasy VIa animacji poklatkowej na temat życia i działalności naszego patrona.
Narratorem historii jest uczennica klasy III – A. Śnioch. Zapraszamy do
obejrzenia naszego filmu: https://www.youtube.com/watch?v=ytLK_82WQ-c